Tjaco Rowaan

Over mij

Ik houd van mensen en ben mateloos geïnteresseerd in de interactie tussen mens en (werk)omgeving. Ik geloof dat zowel de autonome mens als organisaties een natuurlijke drang hebben om zich te blijven ontwikkelen en dat ze deze weg alleen dan kunnen vervolgen wanneer ze in verbinding zijn met zichzelf en met elkaar: in wisselwerking dus.

Motivatie

Elk mens heeft een intrinsieke behoefte om te leren. Ook onderwijspersoneel heeft de wens en behoefte om te leren, daar is een veilige omgeving voor nodig waar zij zichzelf kunnen zijn. Er ligt een uitdaging in het creëren van professionele leer (en werk) gemeenschappen. Teamleiders spelen een belangrijke rol in het creëren van zo’n omgeving voor zichzelf en hun teamleden. Zij hebben aan de ene kant een voorbeeldfunctie; een leidende rol en aan de andere kant de verantwoordelijkheid om dit voor anderen te realiseren.

Aanvullende competenties

  • Loyaliteit
  • Als ik me aan iemand, een project of een team committeer, dan blijf ik die trouw. We reizen samen en maken ieder een ontwikkeling door en geven elkaar daarin de ruimte.
  • Mensgericht leiderschap
  • Uiteindelijk komt alles meer op hoe mensen met elkaar omgaan. Zijn mensen in staat om te communiceren en de verbinding met anderen te maken. Menselijke verhoudingen bepalen het welzijn van mensen en daarmee het behalen van de doelstellingen die de mensen of de organisatie waar zij onderdeel van uitmaken voor ogen hebben.
  • Sociabiliteit
  • Ik kan me aanpassen aan een organisatie en een samenwerking met behoud van mijn eigen identiteit. Ik pas hierdoor in veel organisaties van uiteenlopende diversiteit, branches en culturen.

Life coach - Individuele coaching

De resultaten

  • … heb je meer zelfinzicht; je komt uit een situatie waar je het gevoel hebt dat jij in je professionele situatie en context wringt. Mijn coaching geeft je inzicht in wie je bent en wat je wilt, je kijkt vanuit een ‘vogel’ perspectief naar jezelf, je verkrijgt inzicht in hoe je in deze situatie terecht bent gekomen en waarin het ongemak schuilt.
  • … sta je in je kracht; gegeven de omstandigheden en je eigen mogelijkheden zie je nu ook de mogelijkheden die je hebt, en daar committeer je je ook aan. Je gaat nu ‘iets’ doen.
  • … weet je wat je wilt en hoe je dit verwezenlijkt. Je kunt keuzes maken en hier voor gaan staan. Het lukt je ook om je gemaakte keuzes uit te voeren.

Mijn gewenste doelgroep

Teamleiders in het voortgezet onderwijs, HBO+ werk/denkniveau, gedreven-met kans voor de troepen uit te lopen/doeners-die-hun ‘voeldimensie’ willen ontdekken,voelers in de emotie.

Mijn gewenste cliënt

Teamleider op een VO school, man, 40 jaar. Hij loopt rond met de vraag: hoe creëer ik balans in mijn beleidsmatige taken en mijn mijn begeleidingstaken? Dit is het combineren van beleid en mensgerichtheid, en daar de ultieme balans en synergie in vinden. Het resultaat is dat directie en werknemers (teamleden) merken aan de teamleider dat hij beter in zijn rol zit, lekkerder in zijn vel zit. Hij weet beter zijn taken en verantwoordelijkheden te combineren en resultaten te bereiken.

Team coach - Teamcoaching

De resultaten

  • Teamleden voelen zich onderdeel van een team waarbinnen ze kunnen zijn wie zijn en kunnen excelleren als professional. Het grootste gedeelte van de tijd brengen de teamleden los van elkaar in hun lokaal door. Het gevoel onderdeel te zijn van een team en er voor elkaar te zijn is een basisvoorwaarde om met plezier naar school te gaan en met plezier les te geven.
  • Persoonlijke groei wordt gefaciliteerd door een veilig team. Collega's waaraan je vragen kunt stellen en je onzekerheden mee kunt delen. Collega's ook die je vragen stellen en kritisch durven te zijn. Collega's die zichzelf en het team beter willen maken.
  • Een hoger rendement voor de leerlingen. Hoe een docent zich onderdeel van een team voelt zo zullen zijn/haar leerlingen zich onderdeel van de klas voelen.

Mijn gewenste doelgroep

Een docententeam op een voortgezet onderwijs school.

Mijn gewenste cliënt

Een team van 8 docenten op een VO school dat op zich prima draait. Toch hebben ze het gevoel dat er 'onder water' dingen spelen en dat nog niet het volledige potentieel van de afzonderlijke teamleden en het potentieel van het team als geheel optimaal benut worden. En dat willen ze wel. Het is een team docenten tussen 25 en 55 jaar die allemaal open staan voor groei, leren en ontwikkelen. Het zijn docenten die bewust voor het onderwijs hebben gekozen en de lol en de plezier willen behouden en willen versterken.

Leiderschapscoach - Individuele coaching

De resultaten

  • in staat om op een authentieke en krachtige wijze doelen te formuleren en te presenteren
  • in staat diverse belangen af te wegen en koers te bepalen
  • beter in staat om te luisteren naar behoeften van zichzelf en medewerkers en hiernaar te handelen.

Mijn gewenste doelgroep

Teamleiders in het onderwijs en in de zorg

Mijn gewenste cliënt